Aktualności


wsteczWstecz

RODZICU, ZADBAJ O KONDYCJĘ SWOJEGO UCZNIA

2019-09-25

Wakacje minęły, zaczęła się szkoła. Dla niektórych to powrót do starych znajomych, dla innych zmiana otoczenia i nowe wyzwania.

Niektórzy uczniowie czekają na ten moment z zaciekawieniem i podekscytowaniem, dla innych oznacza to stres. Martwią się czy poradzą sobie z nauką, obawiają się czy zostaną zaakceptowani.

Zobacz o czym trzeba pamiętać wysyłając małego człowieka do szkoły i jak sprawić, by nie kojarzyła mu się źle.

Lęk przed nieznanym to naturalny stan, a rolą dorosłych jest pomóc dzieciom zmierzyć się ze szkolnymi obowiązkami, unikać sytuacji stresujących i sprawić aby młodzi ludzie łatwiej odnosili sukcesy.



To od nich zależy, czy dzieci będą pozytywnie myślały o wyzwaniach, które ich czekają.



Warto przypomnieć, co najbardziej potrzebne jest młodemu człowiekowi do dobrego funkcjonowania, a czego powinien unikać.



Śniadanie to podstawa!



Bez względu na wiek, każde dziecko powinno zjeść śniadanie jeszcze przed wyjściem do szkoły, a także mieć zapewniony odpowiedni posiłek w ciągu dnia. Nie wypuszczaj więc dziecka z domu bez pierwszego, ale także i drugiego śniadania (zapakowanego na wynos). Najlepiej, aby było ono urozmaicone warzywami i owocami – dołóż do kanapki sałatę, zapakuj do śniadaniówki jabłko albo inny ulubiony owoc.



Nie zwalniaj dziecka z WF-u jeśli nie musisz.



Niemal każdy uczeń spędza nad książkami i przed komputerem wiele godzin dziennie, nie znajdując już czasu na ruch, który jest niezbędny do prawidłowego rozwoju zarówno fizycznego, jak i psychicznego.



Zadbaj o sen dziecka.


Nie wolno zapominać także o odpowiednim wypoczynku, bowiem sen służy efektywnej nauce tak samo jak ruch i właściwa dieta. Naukowcy są zgodni co do tego, że aby mózg mógł się prawidłowo rozwijać musi się regenerować. To szczególnie ważne w przypadku dzieci i nastolatków. Ile powinno spać dziecko? 6-latek około 11 godzin a 12-latki co najmniej 8 godzin.



Sprawdzaj plecak swojego dziecka !



To porada szczególnie ważna dla rodziców młodszych uczniów, bowiem już nawet pierwszaki noszą wyjątkowo ciężkie plecaki wypełnione książkami, jedzeniem i... zabawkami.

Pamiętaj! Maksymalna waga plecaka nie powinna przekraczać 20 proc. wagi ciała dziecka. Dlatego warto co wieczór sprawdzić dziecku plecak.



Bądź zawsze blisko, wspieraj dziecko w trudnych chwilach.


Powrót do szkoły oznacza często zapowiedź ciężkiej pracy, ale nie musi kojarzyć się ze stresem. Rolą dorosłych jest zrobienie wszystkiego, aby tak się nie stało. Szczere rozmowy i zainteresowanie dzieckiem pozwolą wcześnie wychwycić niepokojące symptomy i zareagować - jeśli tylko dzieje się coś złego.


Jak unikać niepotrzebnego stresu:



1. nie wywołuj w dziecku dodatkowego lęku, unikaj mówienia: koniec z komputerem, z piłką, z wyjściami do kolegów! Unikaj straszenia!
2. jeśli dziecko obawia się szkoły- wybierzcie się razem na zakupy po szkolną wyprawkę, pozwól mu wybrać nowe zeszyty czy buty na zmianę
3. w rozmowach o szkole akcentuj pozytywy, pokazuj mu to co przyjemne, przedstawiaj szkołę jako etap niezbędny do spełniania marzeń.
4. zainicjuj rozmowę o zagrożeniach, które mogą się pojawić w szkole (przemoc rówieśnicza, uzależnienia, cyberprzemoc).
5. zapewnij dziecko o tym, że zawsze może na ciebie liczyć i że pomożesz mu w każdej trudnej sytuacji!

Źródło: Portal: Zdrowie.pap.pl


wsteczWstecz

przejdź do góry...

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kocmyrzowie-Luborzycy. Luborzyca 97, 32-010 Luborzyca

Korzystając z serwisu akceptujesz zasady wykorzystania plików cookies. więcej informacji