Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kocmyrzowie-Luborzycy

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kocmyrzowie-Luborzycy

Powrót

AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA SENIORÓW

Data publikacji: 2020-11-30

Za oknami  coraz zimnej, dni coraz krótsze, wokół obostrzenia związane z pandemią koronawirusa, ale to wcale nie oznacza, że ruch fizyczny seniorów powinien ograniczyć się tylko do  kursowania między lodówką w kuchni a fotelem przed  telewizorem.

Wręcz przeciwnie, seniorzy powinni się w miarę możliwości zdrowotnych ruszać jak najczęściej.

Ruch obniża poziom cukru we krwi, reguluje przemianę materii , zapobiega osteoporozie i obniża ryzyko chorób sercowo-naczyniowych – zalet aktywności jest naprawdę sporo.

 

Tymczasem badania pokazują, że polscy seniorzy wciąż nie są do końca przekonani do ruchu.

Jak wynika z raportu MultiSport Index 2019, aż 53% respondentów powyżej 55 roku życia w ciągu 6 miesięcy poprzedzających badanie nie podjęło absolutnie żadnej aktywności – nie chodziło nawet na spacery.

36% osób po 60 roku życia twierdzi, że to właśnie wiek jest największą przeszkodą w podjęciu aktywności.

 

Jednak badania nie pozostawiają złudzeń: ruch przynosi korzyści bez względu na metrykę i jest zalecany każdemu.

Światowa Organizacja zdrowia (WHO) zaleca osobom 65-letnim i starszym spacery, taniec, piesze wycieczki czy jazdę na rowerze. Z myślą o zdrowiu WHO rekomenduje co najmniej 150 minut aerobowej aktywności (np. spacer, biegi, pływanie, jazda na rowerze, nordic walking) o umiarkowanej intensywności tygodniowo , lub co najmniej 75 minut aerobowej aktywności   o dużej intensywności. Aktywność powinna być podejmowana w cyklach trwających co najmniej 10 minut.

 

Regularne ćwiczenia są  jednym z najważniejszych czynników odpowiadających za tzw. pomyślne starzenie się. Pomagają dłużej zachować niezależność i umiejętności potrzebne do codziennego funkcjonowania.

 

 Seniorom zalecane są także ćwiczenia rozciągające i trening siłowy. Ćwiczenia rozciągające poprawiają gibkość , z kolei trening siłowy służy dobrej kondycji, zmniejsza ryzyko osteoporozy, redukuje zbyt wysokie ciśnienie i pozwala na przyrost mięśni, które z wiekiem zanikają – zjawisko to nazywamy sarkopenią.

 

Ludzie podejmujący aktywność fizyczną czują się zdrowsi i dużo lepiej oceniają jakość swojego życia: codzienne funkcjonowanie, radzenie sobie z obowiązkami, zdolność poruszania się. Aktywni seniorzy rzadziej skarżą się na ból.

 

Przez lata pokutowało przekonanie, że osoby chore powinny być unieruchamiane. Dziś ten pogląd na szczęście odszedł do lamusa, a lekarze i rehabilitanci przekonują, że aktywność fizyczna jest bardzo istotnym elementem terapii licznych schorzeń.

Rozpoczynając treningi , trzeba przede wszystkim zachować zdrowy rozsądek i wybrać niewielką , ale regularną aktywność.

 Zbyt intensywny wysiłek bez odpowiedniego przygotowania, zamiast pomóc może wyrządzić szkody i doprowadzić do kontuzji.

 

Opracowano : na podstawie UTW bez granic-seniorzy na start

 

 


Zobacz także: archiwum "Aktualności" (archiwum)...